A mai tanévnyitóval elindult a 2023/24-es tanév

3.z osztály
A 3.z-ben történt
Magyar nyelv és irodalom
Cél, hogy a tanuló képes legyen az alábbiakra.
Magyar nyelvtan
-
az ábécérend ismeretére;
-
a magán-és mássalhangzók időtartam helyes jelölésére a begyakorolt esetekben;
-
a j hang helyes jelölésére a tanult szófajokban;
-
a tanult tulajdonnevek nagybetűvel való kezdésére;
-
egyszerű szavak elválasztására önállóan;
-
igék, főnevek, melléknevek fölismerésére kérdőszó segítségével és szófajának megnevezésére;
-
a többes szám kifejezésének fölismerésére;
-
a korosztály szókincsében megtalálható, a kiejtésnek megfelelően írandó szavak helyes rögzítésére;
-
a szöveg mondatokra tagolására; a mondatkezdés- és zárás helyes jelölésével;
-
a mondatfajták megnevezése konkrét esetekben, záró írásjelük helyes megválasztása.
Magyar irodalom
-
fél oldal terjedelmű ismeretterjesztő vagy szépirodalmi olvasmány önálló (néma) olvasására,
-
ismert szöveg felkészülés utáni érthető, tagolt felolvasására: a szószerkezetek egyben tartásával;
-
egyszerű szerkezetű mesék, elbeszélések eseményeinek elmondására néhány összefüggő mondattal;
-
a témával kapcsolatos kérdések, válaszok megfogalmazására;
-
a szövegértés bizonyítására egyszerűbb feladatok megoldásával;
-
az önálló írásbeli munkák javítására tanítói segítséggel.
Fogalmazás
-
Öt-hat értelmes, összefüggő mondat írására megadott vagy választott témáról;
-
az időrend megtartására események leírásakor;
-
a szöveg mondatokra tagolására; a mondatkezdés- és zárás helyes jelölésével.
Memoriterek
-
Móra Ferenc: A csókai csóka
-
Petőfi Sándor: A Tisza (4 versszak)
-
Móra Ferenc: Mártonka levele
-
Csoóri Sándor: Csodakutya
-
Gyulai Pál: A szarka és a gilice
-
Nagy László: Dióverés
-
Arany János: Rege a csodaszarvasról (1-2. versszak)
-
Arany János: Mátyás anyja
-
Kölcsey Ferenc: Himnusz (1. versszak)
Matematika
Gondolkodási módszerek alapozása
-
Tudjon elhelyezni elemeket adott tulajdonságú halmazokba; ismerje az alaphalmaz, részhalmaz fogalmát.
-
Állapítsa meg egyszerű sorozatok szabályát, tudja folytatni az elkezdett sorozatot, tudjon megfogalmazni igaz, hamis állításokat, állítások igazságát eldönteni.
-
Tudjon egyszerű nyitott mondatokat kiegészíteni igazzá, hamissá, nyitott mondatok - igazsághalmazát megkeresni kis véges alaphalmazon.
-
Értelmezzen egyszerű szöveges feladatokat, tudja az adatokat lejegyezni, megoldási tervet készíteni.
Számtan, algebra
-
Tudjon biztosan tájékozódni a tízes számrendszerben 1000-es számkörön belül. Helyesen írja, olvassa a számokat, bontsa azokat helyi érték szerint.
-
Tudjon számokat nagyság szerint összehasonlítani, sorba rendezni. Ismerje a számok egyes, tízes, százas szomszédait, tízesekre, százasokra kerekített értékét.
-
Tudja értelmezni, elvégezni a szóbeli összeadást, kivonást, szorzást és osztást. Tudjon szorozni, osztani 10-zel, 100-zal. Legyen jártas az írásbeli műveletek végzésében 1000-es számkörben (összeadás, kivonás, szorzás egyjegyűszorzóval).
-
Becslést, ellenőrzést eszközként használja. Ismerje a helyes műveleti sorrendet több művelet esetén. Tudjon megoldani egyszerű szöveges feladatot a megoldási algoritmus alkalmazásával.
Geometria, mérés
-
Ismerjen fel egyszerű geometriai alakzatokat, nevezze meg néhány tulajdonságukat.
-
Ismerje és használja a mérőeszközöket és mértékegységeket gyakorlati mérések során.
Környezetismeret
-
Legyen képes a zöldterületeken élő leggyakoribb élőlények felismerésére, megnevezésére.
-
Vegye észre a növények és az állatok sokrétű kapcsolatát, tudjon rá példát mondani.
-
Ismerje a növényi szervek feladatát.
-
Tudja, hogy az élőlények életben maradásához tápanyagokra, levegőre, vízre, megfelelő hőmérsékletre, fényre van szükség.
-
Ismerje a növények és az állatok legfontosabb hasonlóságait, lássa a táplálékuk megszerzése közötti különbséget. Lássa, hogyan alkalmazkodnak az élőlények a kedvezőtlen környezeti feltételekhez.
-
Tudja megkülönböztetni az egészséges és a beteg állapotot. Ismerje fel, hogyan kerülhetők el a betegségek.
-
Tudja a mentők, tűzoltók, rendőrség telefonszámát, értesítésük módját.
-
Legyen képes tájékozódni az iskola környékéről készített térképvázlaton. Ismerje a fővilágtájakat. Ismerje meg lakóhelyét.
-
Tudja néhány mondatban bemutatni a fővárost. Ismerjen fel néhányat képről Budapest és Göd nevezetességei közül.
-
Vegye észre, hogy a helytelen emberi magatartás hogyan veszélyezteti az élőlények életét.
Rajz
-
Élmény- és emlékkifejezés, illusztráció készítése, 5 munkadarab bemutatásával.
-
Illusztráció készítése tanítói utasításokkal a tanult technikákkal.
-
A megismert anyagok és eszközök, technikák az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos használata.
-
A legismertebb formák, színek, vonalak, térbeli helyek és irányok, illetve komponálási módok ismerete és használata.
-
Természeti, épített és képzeletbeli tájak, helyek ábrázolása.
-
Vizuális megfigyelésből személyes emlékből származó tapasztalatok felhasználásával valós hely, helyszín vizuális megjelenítése meghatározott időszaknak megfelelően, különböző technikákkal.
-
Vizuális kommunikáció: A környezetünkben észlelhető változások, folyamatok, mozgások (pl. természeti jelenségek, életjelenségek: ember/növény/állat növekedése és öregedése, jégolvadás, azonosítása, vizuális megfigyelése, értelmezése, a tapasztalatok és információs kép segítségével. Az emberi gesztusok, testnyelvi jelzések megfigyelése, értelmezése, majd az összegyűjtött tapasztalatok, információk segítségével megjelenítése.
-
A média társadalmi szerepe, használata. Saját érzelmek felismerése és kifejezése különböző mozgóképi szövegek, és hangzó anyagok befogadása során.
-
Tájékozódás a világhálón, a virtuális terekben, biztonságos internethasználat
-
Tárgy- és környezetkultúra.
-
Tapasztalatok szerzése a térformálás területén. Anyagok és eljárások ismerete a tárgy rendeltetésének, használójának szem előtt tartásával, a megfelelő anyag- és eszközválasztással. A tervezett, elkészített tárgyak díszítése előzetesen gyűjtött élmények alapján.
Technika
-
5 db egyszerű munkadarab bemutatása.
-
Egyszerű munkadarab elkészítése mintakövetéssel.
-
Munkaeszközök célszerű megválasztása és szakszerű, balesetmentes használata.
-
Aktív részvétel, önállóság és együttműködés a tevékenységek során.
-
A gyalogosokra vonatkozó közlekedési szabályok tudatos készségszintű alkalmazása.
Testnevelés és sport
-
Törekedjen a gimnasztikai feladatok fegyelmezett végrehajtására.
-
A futás, az ugrás és a dobás feladatokat elfogadhatóan hajtsa végre.
-
Tudjon adott számú támasz-, függő-, és egyensúlygyakorlatot végrehajtani.
-
Kitartó futásra (5 perc) legyen képes.
Ének-zene
-
A tanuló tudjon elénekelni emlékezetből 20 dalt. A népdalokat csokorba szedve is énekelheti.
-
Képes legyen ritmussort alkotni 2/4-es és 4/4-es ütemben.
-
A tanult zenei elemeket (pl. ritmus, dallam) felismeri kottaképről (taps, kézjel, betűkotta).
-
Az ismert, egyszerűbb dalokat olvassa kézjelről, betűkottáról.
-
A megismert ritmikai elemeket tartalmazó egyszerű ritmus gyakorlatot folyamatosan szólaltassa meg.
-
A tanult dalok rövid dallamfordulatait kézjelről, betűkottáról szolmizálja.
Digitális kultúra
A tanuló képes legyen a tanult ismereteket önállóan alkalmazni
-
ismerje a számítógép kezdőképernyőjének és programablak felületét,
-
a tanult billentyűket ismerje
-
tudjon egyszerű szöveget beírni, menteni, megnyitni,
-
legyen képes rajzkészítésre a Paint programban, (mentés, megnyitás),
-
alapvető rajzeszközöket használjon, másoljon, tükrözzön, forgasson,
-
egy tanult weboldalon eligazodjon, végre tudjon hajtani egy egyszerű keresést,
-
PowerPoint alapvető használatára, egyszerű prezentáció készítésére képes legyen.
Etika
-
Tanórán való aktív részvétel.
-
Ismerje saját pozitív és negatív tulajdonságait, tudjon különbséget tenni jó és rossz szokás között.
-
Egészséges életmód fogalmának ismerete, kifejtése.
-
Társas kapcsolatainak bemutatása (család, barát, osztály).
Angol
Beszédértés
-
A tanuló értse meg az ismerős szavakat a személyére és családjára vonatkozóan; az óravezetéshez, illetve az elsajátítandó tananyaghoz szükséges kérdéseket, utasításokat. Beszédkészség
-
A tanuló legyen képes megnevezni ismert dolgokat,
-
4-5 dalt, mondókát, kiszámolót reprodukálni,
-
megközelítőleg helyes hanglejtéssel szavakat, egyszerű mondatokat ismételni;
-
a magyartól eltérő írásjegyeket felismerni és hangoztatni;
-
egy szóval vagy hiányos mondattal válaszolni az ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott kérdésekre.
Írás
-
A tanuló legyen képes egyszerű szöveget lemásolni, illetve tollbamondás után leírni;
-
egyszerű kifejezéseket emlékezetből leírni.
Szókincs
-
A tanuló szókincse kb. 200 aktív, 150 passzív szóból, kifejezésből álljon.
-
Cselekvés, történés kifejezése: igék; jelenidejűség.
-
Birtoklás kifejezése: birtokos névmási jelzők (my, your stb.); birtokviszony (It is Mary’s cat.);
-
a have got állító, tagadó, kérdő alakjai.
-
Térbeli viszonyok: helymeghatározás (Where?); elöljárószók (in, on, under, next to).
-
Időbeli viszonyok: időpont: egész órák (What s the time? It s... o clock.).
-
Modalitás: a can segédige állító, tagadó, kérdő alakjai.
-
Mennyiségi viszonyok: tőszámnevek 1-től 20-ig; főnevek egyes és többes száma; egyes és többes számú testrészek.
-
Minőségi viszonyok: melléknevek (színek, méretek, állapotok).
Témakörök
-
Az én világom: személyes adatok, bemutatkozás, ismerkedés, köszönés, elköszönés, a család és barátok, családtagok.
-
Ház, lakás: berendezési tárgyak a lakásban/házban; a lakás/ház bemutatása, állatok és növények a ház körül.
-
Az iskola tanórai kérések, kérdések, utasítások; iskolai tárgyak, tantárgyak.
-
Vásárlás, alapvető árucikkek
-
Étkezés: mindennapi étkezéseink; alapvető étel- és italfajták
-
Számok 1-től 1000-ig