top of page
3.z osztály

A 3.z-ben történt

Hirdetmények az 3.z osztályosoknak

Éves rend

Ünnepek, szünetek rendje
az iskola naptárjában.

3.z magyar

Magyar nyelv és irodalom

Cél, hogy a tanuló képes legyen az alábbiakra.
 

Magyar nyelvtan

  • az ábécérend ismeretére; 

  • a magán-és mássalhangzók időtartam helyes jelölésére a begyakorolt esetekben;

  • a j hang helyes jelölésére a tanult szófajokban;

  • a tanult tulajdonnevek nagybetűvel való kezdésére; 

  • egyszerű szavak elválasztására önállóan;

  • igék, főnevek, melléknevek fölismerésére kérdőszó segítségével és szófajának megnevezésére; 

  • a többes szám kifejezésének fölismerésére; 

  • a korosztály szókincsében megtalálható, a kiejtésnek megfelelően írandó szavak helyes rögzítésére; 

  • a szöveg mondatokra tagolására; a mondatkezdés- és zárás helyes jelölésével;  

  • a mondatfajták megnevezése konkrét esetekben, záró írásjelük helyes megválasztása. 

Magyar irodalom

  • fél oldal terjedelmű ismeretterjesztő vagy szépirodalmi olvasmány önálló (néma) olvasására, 

  • ismert szöveg felkészülés utáni érthető, tagolt felolvasására: a szószerkezetek egyben tartásával;  

  • egyszerű szerkezetű mesék, elbeszélések eseményeinek elmondására néhány összefüggő mondattal; 

  • a témával kapcsolatos kérdések, válaszok megfogalmazására; 

  • a szövegértés bizonyítására egyszerűbb feladatok megoldásával; 

  • az önálló írásbeli munkák javítására tanítói segítséggel.

 

Fogalmazás 

  • Öt-hat értelmes, összefüggő mondat írására megadott vagy választott témáról; 

  • az időrend megtartására események leírásakor; 

  • a szöveg mondatokra tagolására; a mondatkezdés- és zárás helyes jelölésével.

Memoriterek

  • Móra Ferenc: A csókai csóka

  • Petőfi Sándor: A Tisza (4 versszak)

  • Móra Ferenc: Mártonka levele

  • Csoóri Sándor: Csodakutya

  • Gyulai Pál: A szarka és a gilice

  • Nagy László: Dióverés

  • Arany János: Rege a csodaszarvasról (1-2. versszak)

  • Arany János: Mátyás anyja

  • Kölcsey Ferenc: Himnusz (1. versszak)

Matematika

Gondolkodási módszerek alapozása

  • Tudjon elhelyezni elemeket adott tulajdonságú halmazokba; ismerje az alaphalmaz, részhalmaz fogalmát.

  • Állapítsa meg egyszerű sorozatok szabályát, tudja folytatni az elkezdett sorozatot, tudjon megfogalmazni igaz, hamis állításokat, állítások igazságát eldönteni.

  • Tudjon egyszerű nyitott mondatokat kiegészíteni igazzá, hamissá, nyitott mondatok - igazsághalmazát megkeresni kis véges alaphalmazon.

  • Értelmezzen egyszerű szöveges feladatokat, tudja az adatokat lejegyezni, megoldási tervet készíteni.

Számtan, algebra

  • Tudjon biztosan tájékozódni a tízes számrendszerben 1000-es számkörön belül. Helyesen írja, olvassa a számokat, bontsa azokat helyi érték szerint.

  • Tudjon számokat nagyság szerint összehasonlítani, sorba rendezni. Ismerje a számok egyes, tízes, százas szomszédait, tízesekre, százasokra kerekített értékét.

  • Tudja értelmezni, elvégezni a szóbeli összeadást, kivonást, szorzást és osztást. Tudjon szorozni, osztani 10-zel, 100-zal. Legyen jártas az írásbeli műveletek végzésében 1000-es számkörben (összeadás, kivonás, szorzás egyjegyűszorzóval).

  • Becslést, ellenőrzést eszközként használja. Ismerje a helyes műveleti sorrendet több művelet esetén. Tudjon megoldani egyszerű szöveges feladatot a megoldási algoritmus alkalmazásával.

Geometria, mérés

  • Ismerjen fel egyszerű geometriai alakzatokat, nevezze meg néhány tulajdonságukat.

  • Ismerje és használja a mérőeszközöket és mértékegységeket gyakorlati mérések során.

3.z matematika

Környezetismeret

  • Legyen képes a zöldterületeken élő leggyakoribb élőlények felismerésére, megnevezésére. 

  • Vegye észre a növények és az állatok sokrétű kapcsolatát, tudjon rá példát mondani. 

  • Ismerje a növényi szervek feladatát. 

  • Tudja, hogy az élőlények életben maradásához tápanyagokra, levegőre, vízre, megfelelő hőmérsékletre, fényre van szükség. 

  • Ismerje a növények és az állatok legfontosabb hasonlóságait, lássa a táplálékuk megszerzése közötti különbséget. Lássa, hogyan alkalmazkodnak az élőlények a kedvezőtlen környezeti feltételekhez. 

  • Tudja megkülönböztetni az egészséges és a beteg állapotot. Ismerje fel, hogyan kerülhetők el a betegségek. 

  • Tudja a mentők, tűzoltók, rendőrség telefonszámát, értesítésük módját.

  • Legyen képes tájékozódni az iskola környékéről készített térképvázlaton. Ismerje a fővilágtájakat. Ismerje meg lakóhelyét.

  • Tudja néhány mondatban bemutatni a fővárost. Ismerjen fel néhányat képről Budapest és Göd nevezetességei közül. 

  • Vegye észre, hogy a helytelen emberi magatartás hogyan veszélyezteti az élőlények életét.

3.z környezetismeret

Rajz

  • Élmény- és emlékkifejezés, illusztráció készítése, 5 munkadarab bemutatásával. 

  • Illusztráció készítése tanítói utasításokkal a tanult technikákkal.

  • A megismert anyagok és eszközök, technikák az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos használata.

  • A legismertebb formák, színek, vonalak, térbeli helyek és irányok, illetve komponálási módok ismerete és használata. 

  • Természeti, épített és képzeletbeli tájak, helyek ábrázolása.

  • Vizuális megfigyelésből személyes emlékből származó tapasztalatok felhasználásával valós hely, helyszín vizuális megjelenítése meghatározott időszaknak megfelelően, különböző technikákkal. 

  • Vizuális kommunikáció: A környezetünkben észlelhető változások, folyamatok, mozgások (pl. természeti jelenségek, életjelenségek: ember/növény/állat növekedése és öregedése, jégolvadás, azonosítása, vizuális megfigyelése, értelmezése, a tapasztalatok és információs kép segítségével. Az emberi gesztusok, testnyelvi jelzések megfigyelése, értelmezése, majd az összegyűjtött tapasztalatok, információk segítségével megjelenítése.

  • A média társadalmi szerepe, használata. Saját érzelmek felismerése és kifejezése különböző mozgóképi szövegek, és hangzó anyagok befogadása során.  

  • Tájékozódás a világhálón, a virtuális terekben, biztonságos internethasználat 

  • Tárgy- és környezetkultúra.

  • Tapasztalatok szerzése a térformálás területén. Anyagok és eljárások ismerete a tárgy rendeltetésének, használójának szem előtt tartásával, a megfelelő anyag- és eszközválasztással. A tervezett, elkészített tárgyak díszítése előzetesen gyűjtött élmények alapján.

3.z rajz

Technika

  • 5 db egyszerű munkadarab bemutatása.

  • Egyszerű munkadarab elkészítése mintakövetéssel.

  • Munkaeszközök célszerű megválasztása és szakszerű, balesetmentes használata. 

  • Aktív részvétel, önállóság és együttműködés a tevékenységek során.

  • A gyalogosokra vonatkozó közlekedési szabályok tudatos készségszintű alkalmazása. 

3.z technika
3.z testnevelés

Testnevelés és sport

  • Törekedjen a gimnasztikai feladatok fegyelmezett végrehajtására.

  • A futás, az ugrás és a dobás feladatokat elfogadhatóan hajtsa végre.

  • Tudjon adott számú támasz-, függő-, és egyensúlygyakorlatot végrehajtani.

  • Kitartó futásra (5 perc) legyen képes.

Ének-zene

  • A tanuló tudjon elénekelni emlékezetből 20 dalt. A népdalokat csokorba szedve is énekelheti.

  • Képes legyen ritmussort alkotni 2/4-es és 4/4-es ütemben.

  • A tanult zenei elemeket (pl. ritmus, dallam) felismeri kottaképről (taps, kézjel, betűkotta).

  • Az ismert, egyszerűbb dalokat olvassa kézjelről, betűkottáról.

  • A megismert ritmikai elemeket tartalmazó egyszerű ritmus gyakorlatot folyamatosan szólaltassa meg.

  • A tanult dalok rövid dallamfordulatait kézjelről, betűkottáról szolmizálja.

3.z ének

Digitális kultúra

 A tanuló képes legyen a tanult ismereteket önállóan alkalmazni

  • ismerje a számítógép kezdőképernyőjének és programablak felületét,

  • a tanult billentyűket ismerje

  • tudjon egyszerű szöveget beírni, menteni, megnyitni, 

  • legyen képes rajzkészítésre a Paint programban, (mentés, megnyitás), 

  • alapvető rajzeszközöket használjon, másoljon, tükrözzön, forgasson, 

  • egy tanult weboldalon eligazodjon, végre tudjon hajtani egy egyszerű keresést,

  • PowerPoint alapvető használatára, egyszerű prezentáció készítésére képes legyen.

3.z digitális kultúra

Etika

  • Tanórán való aktív részvétel.

  • Ismerje saját pozitív és negatív tulajdonságait, tudjon különbséget tenni jó és rossz szokás között.

  • Egészséges életmód fogalmának ismerete, kifejtése.

  • Társas kapcsolatainak bemutatása (család, barát, osztály).

3.z etika

Angol

Beszédértés

  • A tanuló értse meg az ismerős szavakat a személyére és családjára vonatkozóan; az óravezetéshez, illetve az elsajátítandó tananyaghoz szükséges kérdéseket, utasításokat. Beszédkészség

  • A tanuló legyen képes megnevezni ismert dolgokat,

  • 4-5 dalt, mondókát, kiszámolót reprodukálni,

  • megközelítőleg helyes hanglejtéssel szavakat, egyszerű mondatokat ismételni; 

  • a magyartól eltérő írásjegyeket felismerni és hangoztatni; 

  • egy szóval vagy hiányos mondattal válaszolni az ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott kérdésekre. 

 

Írás

  • A tanuló legyen képes egyszerű szöveget lemásolni, illetve tollbamondás után leírni;

  • egyszerű kifejezéseket emlékezetből leírni. 

 

Szókincs

  • A tanuló szókincse kb. 200 aktív, 150 passzív szóból, kifejezésből álljon. 

  • Cselekvés, történés kifejezése: igék; jelenidejűség.

  • Birtoklás kifejezése: birtokos névmási jelzők (my, your stb.); birtokviszony (It is Mary’s cat.);

  • a have got állító, tagadó, kérdő alakjai. 

  • Térbeli viszonyok: helymeghatározás (Where?); elöljárószók (in, on, under, next to). 

  • Időbeli viszonyok: időpont: egész órák (What s the time? It s... o clock.).

  • Modalitás: a can segédige állító, tagadó, kérdő alakjai. 

  • Mennyiségi viszonyok: tőszámnevek 1-től 20-ig; főnevek egyes és többes száma; egyes és többes számú testrészek. 

  • Minőségi viszonyok: melléknevek (színek, méretek, állapotok).

Témakörök

  • Az én világom: személyes adatok, bemutatkozás, ismerkedés, köszönés, elköszönés, a család és barátok, családtagok.

  • Ház, lakás: berendezési tárgyak a lakásban/házban; a lakás/ház bemutatása, állatok és növények a ház körül.

  • Az iskola tanórai kérések, kérdések, utasítások; iskolai tárgyak, tantárgyak.

  • Vásárlás, alapvető árucikkek

  • Étkezés: mindennapi étkezéseink; alapvető étel- és italfajták

  • Számok 1-től 1000-ig

3.z angol
bottom of page