Tudáspróbák, tojások, tulipánok és tanulmányok tavasza
Nagyon vártuk már a jó időt, napsütést, hogy az iskola kertjében, tavaszi virágok között játszva készülhessünk húsvétra. Kinyíltak a...
Tantárgyi célok és program
Kis és nagy nyomtatott betűk ismerete, összeolvasása
Szavak, szókapcsolatok, mondatok, rövid szövegek olvasása
Kis írott betűk megtanulása, összekapcsolása (késleltetett írástanítás)
Írás – szó, szókapcsolat, mondat szinten
Beszédfejlesztés, szókincsgyarapítás
Irodalmi ismeretek: nyelvtörők, találós kérdések, közmondások, mondókák, versek, mesék
Verstanulás, dramatizálás
Könyvtárhasználat
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek
Olvasás:
szavak, szókapcsolatok, mondatok, rövid szövegek néma és hangos olvasása
szövegértést ellenőrző feladatok megoldása
Írás:
másolás írott és nyomtatott mintáról, látó-halló tollbamondás
önellenőrzés, javítás
Memoriterek megtanulása, előadása:
Móra Ferenc: A cinege cipője
Móricz Zsigmond: A török és a tehenek
Gryllus Vilmos: Borz
Móra Ferenc: A csókai csóka
Weöres Sándor: Száncsengő
Lackfi János: Ami az égből hullik
Weöres Sándor: Kutyatár
Weöres Sándor: Pletykáló asszonyok
Zelk Zoltán: Este jó, este jó
Móra Ferenc: Zengő Ábécé
Kányádi Sándor: Április
Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje
Zelk Zoltán: Vakáció
József Attila: Altató
Véleménynyilvánítás, önkifejezés szóban
Önálló feladatmegoldás, páros és csoportmunkában való együttműködő részvétel
Dráma: figyelem- és emlékezetfejlesztő, közösségépítő játékok, utánzó- és fantáziajátékok, bábozás, improvizálás, állatmesék és versek előadása, színházlátogatás
Értékelés
Az órai munka értékelése szóban (folyamatos)
Az írásbeli munkák értékelése szóban és írásban (folyamatos)
Félévenként írás (másolás, tollbamondás), olvasásfelmérés Mozaik mérőlappal
Tankönyvek
Mozaik tankönyvek
Köszöntők, nyelvtörők, kiszámolók, mondókák, találós kérdések, közmondások, népköltészet, népmesék
Weöres Sándor, Móricz Zsigmond, Móra Ferenc, Nemes Nagy Ágnes versei
A tanév tantárgyi célja
A valóság és a matematika elemi kapcsolatainak megismerése, biztos mennyiségfogalom kialakítása.
Fejlesztendő képességek
Tájékozódás térben, időben, mennyiségi viszonyokban
Megismerés (tapasztalatszerzés, képzelet, emlékezés, gondolkodás, alapszintű összefüggések felismerése)
Mennyiségfogalom alakítása
Számolási eljárások megértése és működtetése
Megértés
Alkotás és kreativitás
Együttműködés
Érzelmi, akarati képesség
Tananyag
Tulajdonságok megfigyelése
Darabszám, mérőszám,
Nyitott mondatok,
Kombinatorikus alkotások
Természetes szám a 20-as számkörben
Számképzés, számfogalom, számtulajdonságok, számkapcsolatok
Műveletfogalmak, számolási eljárások
Szöveges feladatok értelmezése
Viszonyok, kapcsolatok értelmezése
Tájékozódás síkban és térben
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek
Tárgyak, dolgok, mennyiségek felismerése, összehasonlítása, szétválogatása, sorba rendezése, Számok elhelyezése számegyenesen ,< > = jelek használata, igaz- hamis állítások alkotása,
Becslés, számlálás, számok jele: olvasásuk, írásuk
Számok bontása összeg- és különbségalakra,
Összeadás és kivonás értelmezése tevékenységgel, elbeszéléssel,
Szöveges feladat megjelenítése
Sorozatok készítése adott szabály szerint, kapcsolatok felismerése
Irány és állás megfigyelése, követése síkbeli mozgással- a térbeli viszonyokat kifejező szavak használata
A számonkérés, értékelés rendszeressége, hogyanja, szempontjai
Folyamatosan kapnak a tanulók tudásukat ellenőrző feladatokat szóban, tevékenykedtetéssel és írásban.
Nagyobb tudásszintmérőt az előkészítő időszak befejezése után, az 5-ös, a 10-es számkör befejezésekor, a 10-es átlépéses műveletek után, félévkor s tanév végén. A mérések feladatait csak javítjuk, nem pontozunk.
A sakkpalota program alkalmazása
Heti egy alkalommal a sakk, mint eszköz segítségével fejlesztünk különböző képességeket, kompetenciákat játékos módon: logikus és kreatív gondolkodás fejlesztése, algoritmikus gondolkodás erősítése, problémamegoldó képesség fejlesztése, térbeli tájékozódás fejlesztése.
Tankönyvek, források
Sokszínű matematika tankönyvcsalád (Mozaik) Számírás munkafüzet
Feladatlapok, más könyvekből vett feladatok a differenciált oktatáshoz
A tanév tantárgyi célja
Társasjátékok tanítása és rendszeres játszatása során a gyerekek gondolkodási és szociális képességeinek fejlesztése. Alternatíva nyújtása a szabadidő hasznos eltöltésére.
Fejlesztendő képességek
Megfigyelés
Figyelem
Síkbeli tájékozódás
Térbeli tájékozódás
Szabálytartás
Logikus gondolkodás
Következtetés
Folyamatban való gondolkodás
Lényegkiemelés
Elemzés
Összehasonlítás
Előrelátás
Tervkészítés
Képzelet
Kreativitás
Együttműködés
Empátia
Győzni és veszíteni tudás
Sportszerűség
Tananyag
Fekete Péter típusú kártyajátékok
Dominó
Hármas amőba (Tick, tack, tuck)
Négyes amőba
Amőba variációk síkban és térben
Egyszerű malom
Kettős malom
Fordítgatósok
Mancala
Set
Kwatro
Értékelt tevékenységek
Játék a szabályok betartásával
A tanult játékstratégiák alkalmazása
A győzelem és vereség feldolgozása
A tanév tantárgyi célja
A tanulók tudatos megfigyelésének fejlesztése, közvetlen tapasztalatok segítségével.
Hasonlóságok és különbségek felismertetése, összehasonlítások elvégzése érzékelhető tulajdonságok alapján élő és élettelen dolgok között.
A megismerési vágy felkeltése, megőrzése.
Környezettudatos magatartás fokozatos kialakítása.
A környezet- és egészségvédelem fontosságának tudatosítása.
A tapasztalatok szóbeli megfogalmazása.
A megfigyelések rajzos és rövid szöveges rögzítése.
Tananyag
Érzékszervek,érzékelés: Látás- szem, hallás- fül, tapintás- bőr, szaglás- orr, ízlelés- nyelv. Tárgyak és élőlények érzékelhető tulajdonságainak megfigyelése. Élő és élettelen csoportosítása. Halmazállapotok: szilárd, folyékony, légnemű.
Élő környezet: Életjelenségek: mozgás, táplálkozás, növekedés, szaporodás. Az emberi test részei. A növények részei. A növényi fejlődés megfigyelése. Táplálkozás, táplálékcsoportok.
Az idő: Az időjárás, évszakok változásának megfigyelése, lejegyzése. Az év, évszakok, hónapok nevei, a hét napjai, ünnepek. Hetirend, napirend.
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek
Látás-, hallás-, tapintás-, szaglásérzékelési játékok.
Eszközök és tárgyak csoportosítása érzékelhető tulajdonságok alapján.
Élő és élettelen dolgok megkülönböztetése, csoportba rendezése.
Halmazállapot változások elvégzése, megfigyelése.
Élőlények mozgásának megfigyelése.
Az emberi test részeinek ismerete.
A lágyszárú növények részeinek közvetlen megfigyelése.
Növényi magvak csíráztatása, az életfeltételek biztosítása, növények gondozása.
Az élőlények táplálkozásának megfigyelése állatkertben, tanteremben és otthon.
A táplálékcsoportok felismerése.
A vegyes táplálkozás fontosságának tudatosítása, egyszerű ételek elkészítése.
Helytelen táplálkozási szokások felismerése.
A számonkérés, értékelés rendszeressége, hogyanja, szempontjai
Szóbeli értékelés minden óra végén, a tevékenység aktív elvégzése a sikeres teljesítés feltétele.
Írásbeli számonkérés saját készítésű feladatlapokkal.
A tanév tantárgyi célja
Kezdeti motiváltság, nyitottság megőrzése
Az alkotás örömének felfedeztetése
Vizuális nyelv, kommunikáció fejlesztése játékos feladatokon keresztül
Önmaga és az őt körülvevő világ vizsgálata, megismerése, megjelenítése
Belső világ (gondolatok, érzések, élmények, képzelet) kivetítése
Az egyéni kifejezésmód fejlesztése
Személyiség és közösségfejlesztés
Kapcsolódás más művészeti ágakhoz, tantárgyakhoz, projektekhez, ünnepekhez
Tananyag
Rendeltetésszerű eszközhasználat, szokásrendszer kialakítása,
Technika és anyagismeret bővítése
Manuális ismeretek elsajátítása
Vizuális nyelv alapelemeinek megismerése (formák, vonalak, színek megnevezése és használata)
Képi elemek elrendezése térben, síkban
A képmező kitöltése
Önmaguk, tárgyak, élőlények jellemző tulajdonságainak érzékeltetése
Tárgykészítés
Egyéni és közös élmények megjelenítése
Illusztrációk készítése
Ritmusok (forma, szín)
Jelek, ábrák létrehozása
Technikák
Ceruza és krétarajz
Festés
Mintázás különböző anyagokkal (gyurma, agyag, hó)
Konstruálás (építőjátékok, dobozok, termések, kavics, homok)
Nyomatkészítés
Téralakítás
Tépés, nyírás, hajtogatás, ragasztás
Kötés, sodrás, fűzés, csomózás, varrás
Értékelés
A tanító szóbeli értékelése munka közben, az alkotás elkészülése után a gyerekekkel együtt. (Miért tetszik?)
Műveik megjelentetése a faliújságon.
A tanév tantárgyi célja
A gyerekek testi képességeinek fejlesztése, testtartásának javítása: gyorsaság, állóképesség, erő, izom elasztikussága.
A koordinációs képességek összetevőinek folyamatos fejlesztése: egyensúlyérzék, izomérzékelés, finommotorika, téri tájékozódó képesség, ritmusérzék.
A személyiség fejlesztése a testmozgásos feladatokon keresztül: önfegyelem, önbizalom, tolerancia, együttműködés, kitartás.
A mozgás örömének kialakítása sok játékos feladaton keresztül.
Tananyag, tanulói tevékenységek
Egyszerű 1–4 ütemű alapgimnasztika.
Rövid távú gyors futások, futás saját tempóban külső kényszer nélkül.
Futások irányváltoztatással.
Egyszerű szabályokon alapuló fogójátékok.
Rövid idejű, kis erőkifejtésű szökdelések és ugrások.
Támaszgyakorlatok, kúszások, mászások, statikus jellegű egyensúlygyakorlatok, egyéb természetes mozgások.
A labdakezelés alapjai (gurítás, elkapás, dobás, labdavezetés kézzel, lábbal, célzás álló és mozgó tárgyra), ismerkedés különböző súlyú, méretű labdával. Labdajátékok.
A tanultak beillesztése egyszerű testnevelési játékokba, sor- és váltóversenyekbe.
Egyszerű koreografált játékok, gyermek-, népi játékok, táncok, gyermekmondókákra, gyermekdalokra koreografált mozgássorok.
A számonkérés, értékelés rendszeressége, hogyanja, szempontjai
A gyerekek órai munkájának rendszeres figyelemmel kísérése, folyamatos szóbeli értékelése: aktivitásuk, fegyelmük, figyelmük, együttműködésük, szabálykövetésük szempontjából.
A tanév tantárgyi célja
Az éneklés, a zene megszerettetése
A zenei írás-olvasás jelrendszerének alapozása
A zenei ismeretek gyarapítása
Ismerkedés más népek zenei kultúrájával
Az ünnepek színesítése, emlékezetessé tétele énekkel, zenével
Fejlesztendő képességek
Zenei hallás, belső hallás
Ritmusérzék
Mozgáskoordináció (ritmus és mozgás összehangolása
Zenei írás-olvasás
Zenehallgatás (a befogadóvá válás igényének képessége)
Énekbátorság
Kreativitás, improvizációs készség
Tananyag
Egyenletes lüktetés (mérő)
Ritmus, ritmusjelek: negyed, nyolcad, fél érték, negyed értékű szünet, kettes ütem
Magas-mély érzékeltetése
Lá, szó, mi hangok, fordulatok, kézjelek
Egyszerű osztinátó
Ismétlődés
15-20 dal ismerete
Énekes játékok ismerete ( kör, kapus, hidas, párválasztó, zálogosdi, szerepjáték)
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek
Ritmus visszaadása, alkotása hanggal, mozgással, egyszerű ritmushangszerrel
Daltanulás hallás után
Éneklés csoportban, párban, egyedül
Dalfelismerés
Játékdalok eljátszása
Zenehallgatás
Ritmikai és dallami improvizáció
A számonkérés, értékelés rendszeressége, hogyanja, szempontjai
A gyerekek tevékenységének folyamatos megfigyelése:
Hogyan vesz részt az órai munkában?
Tud-e hallás után ritmust visszaadni, ritmust leolvasni, alkotni?
Tud-e hallás után dalt felismerni, dallamot visszaénekelni?
Mennyire ismeri a tanult dalokat, játékokat?
A tanév tantárgyi célja
Az én világom. Ismerkedés az ünnepekkel, szokásokkal. Dalok tanulása, ünnepek közös átélése. Önismeret. Család, közvetlen környezet megismerése. Az én iskolám. Osztályközösség tagjává válás folyamata. Belső-külső tulajdonságok, elfogadás, empátia, barátság.
Fejlesztendő képességek
Gondolkodás, szókincs, beszédkészség, erkölcsi érzék, ítélőképesség, önkifejezés, figyelem, emlékezet, kézügyesség, hallás, ritmusérzék.
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek
Részvétel az órákon, ünnepeken. Aktivitás, részvétel a drámajátékokban, a tanultak szóbeli felelevenítése, feladatok megoldása a munkafüzetben.
Childhood second language learning is based on the processes of natural/intrinsic language learning. The students are involved in interesting, clever and motivating games/activities apt for their cognitive abilities. The objective of our second language program is to build and develop the basis of their competence in foreign language communication.
One of the main tasks we set forth is to instill a love of learning a foreign language with a playful approach. In the early stage of learning English (1-2 grades), our aim is to get acquainted with the language, to develop listening comprehension, to absorb and store new information.
Our second language education is activity-based; through learning a foreign language, the children execute communicative tasks. The songs, poems, rhymes provide thematic help in mastering the spoken language and its grammar, they provide the children with an „experience of language competence”, increasing their fondness for foreign language acquisition.
We aspire to make the activities during the English lessons diverse, for the assignments to be interesting, playful and motivating. In each lesson we also employ many movement tasks, and creative handicrafts thematically.
Forms of student activity
Movement-rhythmic tasks: singing, rhymes, poems accompanied by movement, actions performed on verbal instructions
Manipulative activities: drawing, coloring, cutouts, play dough, sticking/gluing, origami
Carrying out foreign language instructions
Role play, games, board games
Memorizing rhymes, poems, songs
Listening to and roleplaying short stories related to certain topics
Listening to and role playing fables