Én mindent átadok, csak kezdjetek vele valamit! - Prof Dr Gyarmathy Éva a Zenitben járt

"Tanulási zavar és a tapasztalat alapú tudás" volt a címe az előadásnak, amivel elkezdődött a Fejlesztők napja a Zenitben novemberi eseménye. Meghívott előadónk Prof. Dr. Gyarmathy Éva klinikai és nevelés lélektani szakpszichológus volt, aki a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa, egyetemi tanár, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, aki több egyetemen óraadóként is dolgozik.

Az előadás során fontos kérdések, (nem mindig megnyugtató) válaszok és megszívlelendő javaslatok is elhangzottak. Gyarmathy Éva számára kulcsfontosságú az oktatás és a korai nevelés szerepe. A mai óvodának és iskolának a legnagyobb kihívása az, hogy ma az átalakuló környezet hatása alól senki sem tudja kivonni magát, és erre válaszokat kell biztosítani az oktatási és nevelési munkában. A különböző környezeti ingerekre - mint a vegyi anyagok, zajok és vizuális ingerek - a gyermeki agy sokkal gyorsabban válaszol, azokhoz gyorsabban igazodik mint az idősebbeké, és ez hirtelen változásokat eredményez.


Az előadás egyik legfontosabb kijelentése az volt, hogy a “mai gyerekek” leginkább nem a “mi időnk” gyerekeitől különböznek, hanem egymástól, kortársaiktól, sőt, az egyes gyermek különböző képességei is nagyon eltérő fejlődési utat járnak be. Így viszont a differenciált oktatás, amit eddig alkalmaztunk, nem jelent megoldást a kialakult helyzetre, valami újat kell találni helyette. Ráadásul ezek a neurológiai különbségek még nagyobb eltéréseket jelentenek a gyerekek eredményeiben, az intenzív környezeti hatások miatt.


A professzor már több előadásában - ezek az interneten is megtalálhatóak - bemutatta azokat a kutatási eredményeket, amikre alapozza munkásságát, a Zenitben megjelentek számára pedig elérhetővé tette a csütörtöki diasorát és anyagait is, csak ennyit kért cserébe: “Mindent odaadok, csak történjen már valami, csináljatok vele valamit!"


Az előadó szerencsére nem csak a helyzet bemutatására szánt időt. A hatékony kezelésre egy másik szemléletet, egy radikálisan különböző szerepet szán az oktatásnak, az óvodai és alsó tagozatos időszaktól kezdve. Erre is számos példát hozott, de úgy döntött, hogy a legjobb a személyes tapasztalás, így spontán átalakult a Zenit Iskola nagyterme előadóteremből kiscsoportos workshop teremmé, ahol hét asztalnál dolgoztak a csapatok a képességek fejlesztésére használatos eszközökkel.


A kézi árnyjátéktól a rubik kockán át a szintén magyar fejlesztésű Mondrianblocks használatáig mindenki saját élménnyel gazdagodott arról, hogyan lehet az úgynevezett “fejlődési zónában” tanulni, ahol a kihívásokkal egy támogató, biztonságos környezetben találkozunk. Így a workshop nem egy klasszikus tanórához hasonlított, inkább egy nagy baráti összejövetelhez, nagy nevetésekkel és kitörő örömmel az apró sikerek megélésénél. Őszintén megvallva - bár ez a zenites gyerekeknek nem újdonság - felnőttként teljesen más élmény a felhőtlen tanulás, tevékenykedés egy ilyen körben, mint általános oktatási környezetben.


A résztvevők így csütörtökön a gyakorlatban is megtapasztalhatták, sőt, egymásnak be is mutathatták a Tapasztalat alapú tanulás és tanítás módszerét, ami amennyire felborítja a hagyományos tanár-diák szerepet, annyira logikus és egyszerűen követhető. A pedagógus feladatai ugyan teljesen át kell, hogy alakuljanak ahhoz, hogy a ma és holnap gyermekeit, fiataljait a lehető leghatékonyabban támogassa, de mindezzel a tanítás újra megtelhet sikerélménnyel, eredményekkel.


A Zenit Általános Iskolában már korábbi könyveiből, előadásaiból is sokat tanultunk a professzortól, aki közvetlenségével, lelkesedésével és dinamizmusával minden megjelentet magával ragadott, fantasztikus volt megtapasztalni és közösen tervezni a következő közös projekteket. Mint gyakorló “atipikus” iskola, a Zenit is zászlajára tűzte a jövőfókuszú pedagógia és tanulási környezet megteremtését, és büszkén veszünk részt az Apor Vilmos Főiskola kutatásában partner intézményként. Megfelelő számú érdeklődő esetén pedig helyszínt biztosítunk a dr Gyarmathy Éva által kidolgozott módszertanon alapuló, a tapasztalati tanulást és a korai fejlesztést is támogató Háromlabdás 10 órás alap-, vagy az akkreditált 30 órás kaszkád képzésre is. Részletekkel jelentkezünk hamarosan!