top of page

Válaszd a kihívást és sikeres leszel. Válaszd a lemondást, és szabad leszel!

  • Zenit Iskola
  • márc. 19.
  • 3 perc olvasás

Frissítve: máj. 17.

Március 17-én a kora tavaszi barátságtalan időjárás sem szegte kedvét annak a nyolcvan érdeklődőnek, akik támogató jegyet váltottak a Szülők és Pedagógusok Műhelye a Zenitben márciusi alkalmára a gödi Kincsem Udvarház nagytermében.


Előadónk a mai neveléstudomány és pedagógia egyik meghatározó alakja, a tudományos munkái és publikációi mellett a gyakorlati szemléletéről híres Prof. Dr Gyarmathy Éva volt, előadásának témája pedig a Tanulás és tudás változása a mesterséges intelligencia megjelenésével.

Az előadás során megismerhettük azokat a hatásokat, amik napjainkban érik a gyermekek és a felnőttek idegrendszerét, és ezek következményeit az emberi psziché és viselkedés működésében.


Az előadó mindezt a tanulás, a tudás elsajátítása és alkalmazása kontextusában vizsgálta, így mind az oktatásban, mind a gyereknevelésben felmerülő kihívásokra és szükséges változtatásokra is kitért.


A mai gyerekek számára a felgyorsult technológiai fejlődés már az olvasás-írás tudását is rég háttérbe szorította a információ megszerzésében. A felnőttek már nem jelentik számukra a tudás és információ sem egyetlen, sem elsődleges forrását. Ennek köszönhetően mára felborultak a korábbi alá-fölé rendelt családi kapcsolatok, és a mai szülőknek és pedagógusoknak meg kell tanulniuk a valódi partneri kapcsolatok működtetését.


Dr Gyarmathy Éva szerint ezek a kapcsolatok lehetnek ugyanolyan szorosak, mint a korábbiak, de gyorsan kell reagálni. A korábban nem ismert felnőtt szerepekbe minél hamarabb bele kell állnunk, mert az egyre bizonytalanabb világban mi és az általunk meghúzott határok jelentik a biztos pontot a gyerekek számára.


Megismerhettük azt is, mely kulcsképességek lesznek a közeljövőben a legfontosabbak a ma gyermekei számára. Sőt, azt is, hogy mindezekhez mely alapképességeket kell megerősíteni. Ezekre már egészen kora gyermekkorban érdemes fókuszálni:

  • Szenzomotoros működés

  • Nyelvi képességek, beszédkészség

  • Tanulási és gondolkodási képességek


A ma iskolájában - amely remélhetőleg hamarosan mindenütt alkalmazkodni fog az új szükségletekhez - a cél az, hogy a gyerekek sikeresen megtanulhassák az alábbiakat:

  • Tanulási képesség

  • Kommunikációs képesség

  • Probléma megoldó képesség

  • Szervezői képességek

  • Kritikai gondolkodás

  • Algoritmikus gondolkodás

  • 3 dimenziós gondolkodás


A résztvevők két nagyon fontos technikát ismerhettek meg az előadáson, amiket már azonnal tudnak alkalmazni a gyermekeik, tanítványaik körében. Az egyik a lemondás képessége, amit igazán saját példánkkal tudunk átadni, így a FOMO (Fear of Missing Out - félelem a kimaradástól) helyett a JOMO (Joy of Missing Out - a kimaradás öröme) érzését tanulhatják meg a gyermekek, a felelős választás melletti elköteleződés mellett. A másik technika a kritikai gondolkodást segíti, ennek 3 lépését mutatta be az előadó: ha úgy látom, hogy valaki meg akar győzni arról, hogy hozzak meg egy gyors döntést, először is felfüggesztem a döntés meghozatalát, megvizsgálom az információ forrását, majd több oldalról szerzek be információt, mielőtt visszatérek a döntésre. Ezzel az algoritmussal máris eggyel biztosabb, hogy a saját értékrendemnek megfelelő döntést hozok.


A mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a nagy nyelvi modellek éppen azokat a komplex végrehajtási funkciókat tudják magas szinten ellátni, amikre a mai gyerekek (és felnőttek) egyre nagyobb részben képtelenek. A céltudatos, fókuszált, rugalmasan alkalmazkodó munkát egy mesterséges intelligencia vagy robot ma biztosabban “hozza”, mint a legtöbb ember, így nem elég használni az MI-t, együtt kell működni vele. A gépek viszont nem helyettem, hanem nekem dolgoznak. A forráskritikus gondolkodás, a “józan ész”, a belső iránytű és kontroll mind szükségesek ahhoz, hogy a felnövő generációk már ne essenek bele újra azokba a megtévesztés csapdákba, amikbe sajnos mi felnőttek a mai napig sokszor belefutunk.


Végezetül az előadó kiemelte, hogy fontos az új dolgok befogadása, a változás örök és ez fejlődésünk egyik alapja is. Fel kell vállalunk a változást, fejlődni, tanulni kell, nem csupán magunkért, hanem a gyermekeinkért is.


Az előadást követően - köszönhetően az előadó lebilincselő és bevonó stílusának is - élénk beszélgetés bontakozott ki a résztvevők között, beszélgettünk a mesterséges intelligencia és a nagyvállalatok hatásáról, a szülők önismeretéről, a mindennapi lehetőségekről, hogy közösen keressük a jót a másikban és a trükköt a valóságosnak tűnő dolgokban.


A programot az előadás szellemiségéhez kapcsolódó gyermek foglalkozás tette teljessé. Horváth Niki művészterapeuta az emberi arc rétegeit, az arcunk előtt mutatott maszkot rekonstruálta a gyerekekkel, és origami feladatokkal játékosan alkotott 2D papírlapból 3D-s formákat. A program alatt így nemcsak a felnőttek, de a gyerekek is részesei lehettek Gyarmati Éva pedagógiai üzenetének.


Április 14.-én hétfőn a Zenit társ-alapítója, Jámbor Fruzsina várja 17:30-19:30 között a Zenit Általános Iskolában a Figyelem, és ami mögötte van című interaktív előadására az érdeklődőket. Május 14.-én szerdán pedig Kinisch Szabina, Gyermeklélek Tanácsadó, mediátor es kommunikációs szakértő előadására lehet jelentkezni, a témája az Asszertiv kommunikáció és a resztoratív szemlélet lesz.


Minden információ és a jelentkezési felület megtalálható a Zenit Szülők és pedagógusok műhelye oldalán.


A programsorozat tavaszi alkalmainak támogatója a TESCO Start a jövőért programja.



final-logo-zenit-03_edited.png

Államilag elismert
alapítványi általános iskola Gödön

OM azonosító: 203508

 

Kapcsolatfelvétel

  • Facebook

© 2021 - 2025 Zenit Alapítványi Általános Iskola

bottom of page