A 4.z osztály úgy tért vissza szeptemberben a Zenitbe, hogy mi magunk is meglepődtünk, mennyire a felső tagozat küszöbén állnak ezek a nyurga, néha már-már komoly kiskamaszok. Ennek megfelelően az osztály az idei évben még több izgalmas kihívással és még összetettebb feladattal foglalkozik. Például a számok világában, ahol már akkora összegekkel működik képzeletbeli bolt-hálózatunk, ahogy odakint, a “felnőttek világában”.
Mert lehet, hogy a kinti világ a felnőttekre van szabva, de egy tízéves is egyre jobban látja a mai világunk lehetőségeit, a maguk módján pedig át is adják azt egymásnak és nekünk is. Annyira széleskörű az érdeklődésük, hogy sokszor veszik magukhoz a kezdeményezést, megosztják a véleményüket, és a közösségben egyre nyitottabban hallgatják meg egymást.
Az év nekünk is kalandhéttel indult, rangidős osztályként szívesen mutatták be a gyerekek az iskolát, de az új, ismeretlen feladatokért ugyanúgy lelkesedtek, mint az elsősök. Az évnyitó családi piknikre pedig olyan retro szendvicseket gyártottak, hogy a szüleik rögtön visszarepültek vagy harminc évet az időben!
Az első közös kirándulásunk a már jól ismert Törökmezőre vitt, ahol a gyerekek megélhették a szabadságukat, hiszen a nagy, jól belátható területen valóban jöhettek-mehettek biztonságban, a kis állatkert lakói pedig csak ránk vártak, és - ellentétben a fővárosival - itt valóban el lehetett merengeni hosszú perceket egy-egy tengerimalac társaságában.
Októberben már nagyon belemelegedtünk a tanulásba. Angolból a tavalyi sikereken felbuzdulva új célokat tűztünk ki, így fejest is ugrottunk a múlt idő elsajátításába is. Azonban a magyar nyelvtanítási 'hagyományoknak' ellentmondva szódolgozatot nem fogunk írni az igék három alakjából, helyette viszont rengeteg mondókát és dalt tanulunk órákon, melyek segítségével elsajátítják a gyerekek az igék múlt idejű alakjait. Emelett készítettünk "kétidejű hópihét' is, melynek a két oldalán ugyanaz a mondat szerepel egyszerű jelen, illetve egyszerű múlt időben.
A magyar irodalom és nyelvtan “izzasztóbb” részei mellett is imádják a gyerekek a könyvek világát, délutánonként olvasóklubot nyitnak, mindenki a saját érdeklődésének megfelelő könyvet hoz otthonról vagy az iskola könyvtárából, és szívesen ajánlják egymásnak a regényeket, ismeretterjesztő könyveket!
Matekból már igazán jó ismerőseink a “hosszú” számok, bevetettük a Zenit robotjait is már több alkalommal, még a kis blue-botok is megtalálják segítségükkel a jó megoldást! A környezetismeret tankönyv mellett Vilmos bácsi sok szemléltető eszközt hozott be hazánk megismerésére, de a gyerekek is nagyon sokat tudnak a nagyvilágról, csak jól kell rendszerezni és alkalmazni ezeket a tudásukat.
Októberre is szuper programokat szervezett Mónika és Andi néni, az osztály már keresztül-kasul járta Vácot az évek során, most visszatértünk és ellátogattunk a Népmese napi foglalkozásra a Sajdik gyűjteménybe, és részt vettünk a Krea-túra kiállításon és kézműves foglalkozáson is. Az osztály, akik első váci kirándulásunkon még egy zsák bolhaként ugráltak a terekben, most komoly, összeszedett csapatként merültek el a feladatokban és szuper kérdéseket tettek fel a múzeumpedagógusnak is!
Nagyon örültünk, hogy visszatérhettünk az októberi erdei napunkon Börzsönyligetbe, ahol jó barátunk, Dodó bácsi várt minket, na meg a Börzsöny megannyi lakója és titka. Nagy gomba-spottingot tartottunk, sokat is tanultunk róluk és feltöltöttük a raktárunkat új történetekkel, érdekességekkel.
A torpedós játék már évtizedek óta népszerű a gyerekek és a felnőttek körében. A 4.z tanulói is izgatottan készültek az egymással való csatára, hiszen 3 győzelemmel be is lehetett gyűjteni a képzeletbeli osztálygyőztes címet. Hatalmas csaták, süllyedő hajók, izgalmas végjátékok jellemezték az ütközeteket, és a nagyszünetre sikerült a legjobban navigáló hajóskapitányt megtalálni. Közben nem is sejtették a gyerekek, hogy az atlaszban való keresést tanulták meg, hiszen a névmutató segítségével és a "torpedó tudásukkal" már minden földrajzi kifejezést játszi könnyedséggel fognak majd megtalálni. Reméljük a tanárukhoz, Vilmos bácsihoz hasonlóan ők is szívesen böngészik majd a térképeket, atlaszokat.
A tudás ellenőrzésére több órán előkerülnek Kahoot kvízek, amit nálunk az iskola által biztosított tableteken használnak a negyedikesek. Annyira rutinosak ebben, hogy volt olyan, aki a környezetismeret dolgozatra is Kahoot-tal készült otthon. Mire összeállította a kvízt a helyes megoldásokkal a szülei számára, a tananyagot is megtanulta.
A gyerekek jól el is fáradtak október végére. Nem csoda, hiszen eszméletlen tempóban tanulnak meg mindent, ami eléjük kerül! Az őszi szünet nem is jöhetett volna jobbkor!